Steeleye Span havde aldrig tidligere bestået af så få som i 1998 – fra venstre Peter Knight, Gay Woods, Bob Johnson og Tim Harries, fire dygtige og kreative musikere.
Steeleye Span havde aldrig tidligere bestået af så få som i 1998 – fra venstre Peter Knight, Gay Woods, Bob Johnson og Tim Harries, fire dygtige og kreative musikere.

Ny styrke, ny stridbarhed – og fem storslåede år

Historien om Steeleye Span (8): Gay Woods’ tilbagevenden resulterede i, at to forlod bandet. Der opstod en ny musikalsk lykke, men den varede kort.
 
De, som oplevede Steeleye Span på plade eller ved koncerter i årene 1998-2000, så og hørte et ganske andet orkester end det, som i 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne var blevet et svagt ekko af, hvad der havde været et fantastisk og dynamisk band i 1970’erne.
 
Gay Woods bragte efter sin genindtræden i 1994 en irsk tone og irske rytmer ind i bandet som aldrig før – og en ny lyst til at eksperimentere. Den linje var violinisten Peter Knight, som – stort set – havde været med siden 1970, og bassisten Tim Harries, som havde været med siden 1988, helt med på.
 
Albummet ”Time” fra 1996 var et vellykket, kraftfuldt udtryk for den nye måde, som Maddy Prior og Gay Woods komplimenterede hinanden så fint på. Der er en uforudset vitalitet, nærmest en vildskab, og et vidunderligt overskud i numre som ”The Prickly Bush” og ”Old Maid In The Garrett”, og i ”Go From My Window” genindfandt den silkelette melankoli fra gruppens 26 år gamle debutalbum sig. Alt dette ville ikke have være muligt uden Gay Woods.
 
Men som hun (og hendes mand Terry) mange år tidligere havde fremkaldt delte reaktioner, gjorde hun det også nu. Harmonien var kortvarig.
 
I slutningen af 1997 ville Maddy Prior ikke være med længere. Hun var på det tidspunkt den eneste, der aldrig havde forladt bandet, men nu gjorde hun det. Den uheldige kemi mellem de to kvinder mere end 25 år tidligere kunne stadig anes.
 
Endnu tydeligere var disharmonien mellem Gay Woods og trommeslageren Liam Genockey, som havde været med siden 1989. ”Det er ham eller mig,” blev hun citeret for at have sagt. Han tog konsekvensen og forlod bandet om ikke af andre grunde så ud fra den logik, at trommeslageren bedre kunne undværes end den eneste tilbageværende sangerinde.
 
Der kom ingen permanent erstatning for de to. ”Horkstow Grange” (1998) og ”Bedlam Born” (2000) blev indspillet af en kvartet – Gay Woods, Peter Knight, Bob Johnson og Tim Harries. Knight og Harries kunne spille stort set hvad som helst. Johnson kunne spille guitar. Alle kunne synge. Og Dave Mattacks (med i Fairport Convention frem til 1997) var trommeslager, hvor det behøvedes, også på turneerne.
 
På både ”Horkstow Grange” og ”Bedlam Born” var der ømme ballader, saftige sager og numre med knald på. Gay Woods sang mest, men de tre mænd var forsangere på hver deres numre. Der var mere end nogensinde et mørke, en søgen og en storslåethed i tonen. Nogle gange på grænsen til symfonisk rock. Men hør engang ”The Connemara Cradle Song” og ”The White Cliffs Of Dover” – begge fra ”Bedlam Born”, i Gay Woods’ arrangementer, med hendes røst. Og intet overflødigt eller pompøst.
 
Titelnummeret fra ”Horkstow Grange” synges – stort set – acapella og handler om en bitter strid mellem to mænd. Teksten havde Gay Woods og de øvrige, som udgjorde gruppen 28-29 år tidligere, haft fat i dengang. Den ene af de to stridbare mænd i sangen er nemlig ’poor old Steeleye Span’.    
 
På scenen var Gay Woods ikke så udadvendt en performer, som Steeleye Spans publikum var vant til med Maddy Prior. Og hun var sårbar på anden vis, virker det til. De fleste af sangene fra før 1996, som bandet fortsat optrådte med, havde hun ikke været med til at skrive eller arrangere. Derfor fik hun ikke udbetalt så meget som de øvrige. Det ene med det andet førte til, at hun tidligt i 2001 forlod Steeleye Span igen.   

Udgivet 12. april 1996: ”Time” – med både Maddy Prior og Gay Woods.
Udgivet i september 1998: ”Horkstow Grange”.
Udgivet 25. november 2000: ”Bedlam Born”.