Musik og Kreta – 1
Når støj og effekter lægger sig oven i stemme, krop og åndedræt
Meget opmærksomme YouTube-brugere vil have opdaget, at de i et par måneder har kunnet se to musikvideoer med den kretensiske duo Niki Xylouri og Isodoros Papadakis. Den visuelle del er ikke ligefrem avanceret, men dét er den musikalske side. Her nogle spørgsmål til Isodoros Papadakis om, hvad de tos projekt går ud på.
Hvad bliver det næste? Et album? Koncerter?
”Vi kalder det Loop Project, men det har ikke nogen officiel titel endnu. Det er et eksperimentalt projekt, hvor vi anvender støj og specielle effekter udført på instrumenter og med Nikis stemme og krop sammen med mere konventionelle musikalske lyde fra instrumenterne og stemmen. Vi er bare os to i projektet. Vi vil indspille mere, og vi vil optræde.”
”Vi forsøger at skabe en massiv lyd, opført live med hjælp af to loopers. Vi bruger ikke noget som helst forudindspillet materiale. Alt spilles live, optages af looperen og gentages derefter, mens der tilføjes nye lag. Begge sangene, som du kan se, ”Thalassaki” og ”Rizitiko”, er optaget live i studiet med denne teknik. For eksempel er havets bølger, som du hører i ”Thalassaki”, Nikis åndedræt. Så spiller jeg cello, den optages live med looperen, og jeg spiller klarinet oveni, mens Niki fortsætter med at synge. Der er flere problemer i denne måde at arbejde på, og derfor bruger vi megen tid på at forsøge os frem. Vi holder fast i at spille sammen bare os to, fordi kommunikationen, udtrykket og flowet føles stærkest på den måde.”
”Tillad mig at tilføje et pseudo-musikalsk aspekt: Looperen repræsenterer de utallige cirkler, vi foretager omkring de samme problemer i vort liv. Vi genbruger de samme løsninger, gør fejl og lykkes, igen og igen – frem til den endelige slutning.”
Det virker, som om kretensisk musik har en særlig kraft og en særlig skønhed og på mange måder er forud for musikken i resten af Grækenland. Psarantonis, Niki Xylouris far, har skilt sig ud i årtier med sin dybe stemme og sin vildskab. Men hvad gør I andre på Kreta rigtigt? Hvad gør I, som fastlandsgrækerne Sokratis Malamas og Pandelis Thalassinos ikke gør?
”Jeg ved ikke, hvad Thalassinos ikke gør rigtigt. Men Sokratis Malamas er en stor sangskriver! Jeg ved ikke, om kretensiske musikere på nogen måde er bedre, dygtigere eller mere overlegne. Jeg bryder mig generelt ikke om den slags kategoriseringer. For mig er der traditionen, og der er eksperimentet. Hvad Psarantonis gjorde for flere årtier siden, var at kombinere traditionen med eksperimentet på en måde, der ikke var hørt før – han gjorde det på en simpel og ligetil måde. Uden at analysere eller spekulere. Mange traditionelle kretensiske musikere brød sig selvfølgelig ikke om det, men nu har han fået den respekt, han fortjener.”
”Jeg kan lide at arbejde med Niki, fordi hun er så enkel og naturlig. Hendes kunstneriske energi kommer indefra og flyder ud af hende uden de formelle forhindringer, som kan spores hos musikere, der har studeret og uddannet sig – som jeg har!”
Tjek videoerne:
”Thalassaki”
”Rizitiko”
Interview with Isodoros Papadakis, English version, full length.
Niki Xylouri
> Har som datter af den kretensiske musikpatriark Psarantonis og som niece til 1970'ernes superstjerne Nikos Xylouris lejlighedsvist optrådt med professionelle musikere, siden hun var 7 år.
> Optrådte som 12-årig ved fejringen af Murens Fald i Berlin.
> Studerede scenografi i 1990'erne.
> Har være med i mange forskellige musikalske projekter, først og fremmest sin fars ensemble.
> Synes først nu, som 39-årig, at være parat til at stå frem som solist.
Isodoros Papadakis
> Uddannet i klassisk musik – piano, violin og komposition. PhD i komposition og musikteori fra Musikakademiet i Krakow, Polen.
> Autodidakt cellist og klarinetist.
> Underviser i musik på Den Europæiske Skole i Heraklion.
Læs også: Musik og Kreta – 2
Musik og Kreta – 3