Musik og Kreta – 3
Vi er vokset op med denne musik,
vi er menneskelige,
vi er ikke et multinationalt selskab!
vi er menneskelige,
vi er ikke et multinationalt selskab!
Her ligger flere end 70 cd’er med kretensisk musik. Musikgalningen har forsynet sig.
Nogle af dem er udgivet på EMI og Universal, altså slemt, slemt, multinationalt (!), men de fleste på græske selskaber – Minos, Lyra og Aerakis.
Jeg har talt efter. 20 af skiverne er fra Aerakis, og der er ikke det kretensiske musiknavn med respekt for sig selv, som ikke har udgivet en eller flere af sine plader på Aerakis eller søster-plademærket Seistron.
Selskabet holder til i Heraklion. Direktør er Andreas Aerakis, hvis far grundlagde det i 1973. Jeg har stillet ham nogle spørgsmål om musikken på Kreta – nogenlunde de samme spørgsmål, som jeg har stillet til en af hans kunstnere, Giorgos Stratakis (Musik og Kreta – 2).
Undskyld alle udråbstegnene, men de afspejler, hvor begejstret og entusiastisk Andreas Aerakis er.
Det er tydeligt, at kretensisk musik har en særlig kraft og en særlig skønhed, og det siges, at hvis man vil lytte til græsk musik, skal man lytte til musik fra Kreta, for dér er de foran resten af Grækenland. Psarantonis er noget specielt og har været det i årtier med sin dybe stemme og sin vildskab. Men hvad gør andre kretensere rigtigt? Hvad gør I, som Sokratis Malamas og Pandelis Thalassinos ikke gør?
”Uh, det bliver vist en lang snak! Hver sanger har sin egen dynamik, og det føler folk. Det kan ikke forklares. For eksempel siger mange, at de ikke kan holde ud at lytte til Psarantonis, og de bryder sig ikke om at se ham optræde. På den anden side er der så mange, som beundrer ham! Psarantonis har en speciel måde at spille og synge på, han har sin egen stil. Det er vigtigt for en sanger: Ikke at kopiere nogen. At finde sin stil. Malamas og Thalassinos er så dygtige og så populære og folkelige! Men de repræsenterer en anden slags musik, de er ikke kretensere, så det er uretfærdigt mod dem at sammenligne. De har så skønne stemmer! Psarantonis har mange gange fået mig til at græde. Det har Thalassinos også!”
Hvis vi ser bort fra Giorgos & Nikos Stratakis, forskellige medlemmer fra Xylouris-familien, Vasilis Skoulas og få andre – kan du så nævne nogle vigtige kretensiske musikere, som vi burde være opmærksomme på?
”Der er så mange bemærkelsesværdige musikere - Antonis Martsakis fra Chania, som spiller mandolin, Charalabos Garganourakis, Paris Perysinakis, Iakovos Paterakis, Vasilis Stavrakakis, Michalis Stavrakakis, Stelios Petrakis, Nikiforos Aerakis, Giannis Paximadakis, Stelios Vasilakis – og så mange, der ikke er i live mere ... Skordalos, Mountakis, Foustalieris, Rodinos, Manias, Markogiannis og mange, mange andre!!!”
Det virker, som om mange musikere er i vildrede i disse år. Skal de udgive plader eller ej? Cd’er sælger ikke godt. Nogle bruger andre metoder for at komme frem, f.eks. dygtigt fotograferede og avancerede videoer. Dyre videoer. Hvad mener du om den udvikling?
”Salget går bestemt ned. Men! En sanger eller en komponist, som er seriøs og elsker sin gerning, bliver nødt til at have en diskografi! Han vil gerne have noget fint at give til de mennesker, som har fulgt ham og lyttet til ham i årevis. Cd’er og vinyl. En kunstner vil gerne forblive i sit publikums bevidsthed og ikke bare være som ”en ballon, der popper op”. Sangerne, som ikke ønsker at udgive cd’er, men bare vil være på YouTube og video, er popsangere, som samarbejder med produktionsselskaber i Athen, der er ligeglade med god produktion og respektfuld indpakning. De vælger den lette vej: YouTube! Deres sange er ikke skrevet for at leve længe. Det er forskellen. Her elsker vi vort arbejde! Vi elsker at producere et album! Det kan komponisterne, sangerne og musikerne se og føle! Derfor vælger de vort selskab! Det er vi glade for!”
Hvilke fordele og ulemper er der ved at være et kretensisk selskab, som udgiver alle disse kretensiske musik, i stedet for at have et stort apparat i Athen til det?
”Vi er specialister i kretensisk musik, fordi vi er født her, vi er vokset op med denne musik, vi er menneskelige, vi er ikke et multinationalt selskab! Vi er tættere på komponisterne og musikerne, og vi er ikke så upersonlige som de store selskaber i Athen. På den anden side har vi ikke den synlighed, som de store selskaber i hovedstaden har, men vi ved, at vi elsker det, vi gør, og det er så vigtigt for os. Vores far stiftede dette selskab i 1973, og vi vil ikke bare føre det videre! Vi vil videreudvikle det!”
Hvilke væsentlige kretensiske navne har plader på vej i 2018-2019?
”Forskellige kunstnere er i gang med indspilninger. Vi har meget på vej. Vasilis Skoulas og Psarantonis og Antonis Martsakis er i studiet og endnu flere! Det er vi glade for!”
Kan du forklare, hvorfor så mange strålende og udtryksfulde musikere kommer fra én og samme by – Anogia?
”Den lille by har haft en særlig dynamik i mange år. Min far kom derfra, så jeg er vokset op med stærke billeder! Mange folk synger, skriver musik, spiller kretensisk lyre, lut og mandolin og skriver lyrik! Jeg har hørt nogle sige, at der er noget magisk i vinden, som blæser gennem Anogia! Beboerne har været igennem hårde og vanskelig perioder. Tyskerne brændte byen ned to gange. De dræbte mange mennesker, mænd, kvinder, børn, så derefter var der et behov for noget at holde sammen om, og jeg tror, at det noget var musikken! Så mange af Anogias beboere har haft mange færdigheder i mange år, og det har de stadig. De bliver digtere, musikere, billedkunstnere! Der kommer musik, mantinades med kretensisk lyrik og dans derfra! En masse dans! Det er kendt i hele Grækenland, at i denne lille by fødes mange kreative mennesker!”
Interview with Andreas Aerakis, English version.
Nikos Xylouris:
"Hilia myria kymata"
Musik: Yiannis Markopoulos
Tekst: K.H. Myris
Vasilis Skoulas
& Giorgos Nikiforou Zervakis:
T' agria poulia
Live 2017
Antonis Martsakis:
O syrtos tou Koroni (O Meraklis)
Xylouris White: Only Love
Xylouris White: Forging
Læs også: Musik og Kreta – 1
Musik og Kreta – 2